برامجتقنياتتكنولوجياشروحات

كيف ظهر الهاكرز ؟العالم السري للهاكرز ظهورهم وأنواعهم

كيف ظهر الهاكرز ؟العالم السري للهاكرز ظهورهم وأنواعهم

#كيف #ظهر #الهاكرز #العالم #السري #للهاكرز #ظهورهم #وأنواعهم

رابط تحميل الفيديو كامل HD .. <اضغط هنا>

كيف كيف ظهر الهاكرز ؟العالم السري للهاكرز ظهورهم وأنواعهم

الهاكرز بيعملوا حاجات كتير جدا. بس الأهم من كده هما بيخترقوا الكمبيوترات والشبكات عن بُعد، وده ممكن يكون على شكل هاك او سرقة بيانات أو حتى تعطيل خدمة.
طب هما ظهروا إزاي؟ الحقيقة الهاكرز بقوا مشهورين بشكل كبير في أواخر السبعينيات والثمانينيات. في الأول، الهاكرز كانوا بيحبوا يفهموا أكتر عن الكمبيوترات وكيفية عملها وكانوا يتحدوا بعض في القدرة على تجاوز الأمان. كانوا في الغالب يطوروا البرمجيات ويحاولوا اكتشاف الثغرات.
بعد كده، مع تطور التكنولوجيا وانتشار الأنترنت، الهاكرز بقوا أكتر خطورة. الناس اللي كانت بتستغل الثغرات للمزايدة والتعلم بقوا بيستخدموها للسرقة والتجسس والتخريب. وفي نفس الوقت، الهاكرز التانيين بقوا بيحاولوا يحموا الشبكات من الهجمات، وده اللي بيسموه الـ “white hat hackers” أو الهاكرز الأبيض.
في النهاية، الهاكرز مش كلهم وحوش، بس طبعا في ناس كتير بتستغل الموضوع بطرق مش صح. الهاكرز بقوا جزء من عالمنا الرقمي، وهما بيثبتوا إن الأمان الرقمي ده مهم جدا. لأن الأمان الرقمي ده مش بس عن الأمان الفردي، ده عن الأمان العام وحماية المعلومات الهامة
بس هو فيه أنواع للهاكرز؟ أيوه، فيه. زي ما قلتلكم قبل كده، فيه “white hat hackers” اللي بيحاولوا يحموا الشبكات والأجهزة من الهجمات، وده طبعاً بالعربي بيسموه الهاكرز الأبيض. دول بيستخدموا مهاراتهم في البرمجة وفهم الشبكات لحماية الشركات والأفراد من الهجمات.
على جنبهم، فيه الهاكرز الأسود، أو “black hat hackers”. دول الناس اللي بيستخدموا مهاراتهم في الهاك لأغراض شريرة زي السرقة أو التجسس أو التخريب. دول بيستغلوا الثغرات في الأمان للتسلل للأنظمة وسرقة البيانات أو تعطيل الخدمات.
وكمان فيه هاكرز نوع تالت بيسموه “grey hat hackers” أو الهاكرز الرمادي. دول بيعملوا شوية من الاتنين. يعني، ممكن يخترقوا نظام لأجل معرفة ثغرات الأمان وبعدين يعلموا الشركة اللي مالكة النظام بالثغرات دي. مرات يعملوا ده لأجل المال ومرات بيعملوه علشان يساعدوا في تحسين الأمان.
لكن زي ما قلتلكم في الأول، الهاكرز بقوا جزء كبير من عالمنا الرقمي. الكل بيحتاج يفهم شوية عن الهاكرز وعن الأمان الرقمي علشان يقدر يحمي نفسه. لأن الهاكرز مش بس بيهددوا الأمان الفردي، بل وكمان الأمان العام وحماية المعلومات الهامة
الهاكرز #أمان_الإنترنت #هاكرز_أبيض #هاكرز_أسود #هاكرز_رمادي #ثغرات_الأمان #الحماية_من_الهاكرز #تاريخ_الهاكرز #البرمجة #تكنولوجيا_المعلومات #الأمن_السيبراني #سرقة_الهوية #التصيد_الاحتيالي #القرصنة_الإلكترونية #هجمات_الرفض_للخدمة #هجمات_الفدية #الأمان_الرقمي #مكافحة_القرصنة #البرمجيات_الخبيثة #فيروسات_الكمبيوتر

#كيف #ظهر #الهاكرز #العالم #السري #للهاكرز #ظهورهم #وأنواعهم

اخطر 10 هاكرز فى التاريخ,اخطر هاكرز,اخطر عمليات هاكرز فى العالم,الاختراقات والهاكرز,الهكر العربى,اقوى هكر,الهاكرز حمزة ابن دلاج,الهكرز العرب,تعلم الهكر الاخلاقي,تعلم الهكر على الكمبيوتر,تعلم الهكر في 6 ساعات,تعلم الهكر من الصفر للاحتراف,تعلم الهكر من الدارك ويب,اختراق مواقع الكترونية,أخطر 10 هاكرز في العالم,اخطر هكر في روبلوكس,اقوى هكر ببجي,الهاكرز,الهاكرز وثائقي,الهاكرز الروس,الهكر الروسي,هكر الروسي,الهاكرز المصريين,الهاكرز المغاربة